Hoe een slimme e-commerce strategie

ExcluJess liet groeien

Sprankelend succes.

Hoe een slimme e-commerce strategie het aantal leads van ExcluJess liet groeien

Een sterke vrouw als protagonist, een winkel vol geur en kleur, én een vleugje spiritualiteit. Neen, het zijn niet de ingrediënten van een tot nog toe onbekend sprookje van de Gebroeders Grimm of Hans Christian Andersen. Wel de elementen die samen met mijn slimme e-commerce strategie het verkeer naar www.exclujess.com deed verdubbelen.

Dat is niet het enige wat je op deze pagina zal ontdekken. Deze case is ook het bewijs dat een sterk merk neerzetten op relatief korte termijn geen fabeltje is. Kijk maar naar de resultaten van ExcluJess!

Enkele resultaten…

Verdubbeling

van het organisch verkeer naar de webshop

Van 0 leads naar… 

een bestand vol trouwe klanten

Groei in verkoop

voor zowel B2B als B2C

organisch exclujess

De context

ExcluJess is een webshop met lifestyle artikelen vol geur, kleur en schoonheid om van je huis, werkplek of zaak een oase van rust te maken. Denk aan geurkaarsen met edelstenen, kristalzepen en geurstokjes die je mee op reis nemen naar ongekende oorden.

De leading lady van ExcuJess, Jessy Dieudonné, klopte bij me aan om zowel de B2B– al B2C-verkoop te vergroten. Mijn e-commerce radertjes begonnen meteen te werken. Met als resultaat: een uitgekiende strategie voor beide verkoopkanalen.

De uitdaging

Toen ik aan het project begon was zowel de B2B als B2C marketingstrategie nog nauwelijks uitgewerkt. ExcluJess startte dan ook van 0. Geen merkbekendheid om op te bouwen, geen samenwerkingen, geen lopende campagnes. Dat weerspiegelde zich ook in weinig verkeer naar de website, weinig engagement op social media en uiteindelijk ook weinig verkoop.

De oplossing

Een klantenbestand voor ExcluJess

Als eerste begon ik aan het opbouwen van een klantenbestand voor zowel B2B- als B2C-klanten. Door de combinatie van social media ads, goede content die voor organisch verkeer zorgde en offline promotiemateriaal sprokkelden we in korte tijd heel wat e-mailadressen. Door e-mail automations in te zetten hielden we ExcluJess top of mind bij deze lijst. Zo maakten we van een lijst met leads een lijst met klanten.

Een betrouwbaar online platform

Met alleen e-mails zouden we onze doelen niet bereiken. Wie uiteindelijk op de webshop belandde – zij het via e-mail marketing, social media ads of SEO – moest daar ook een fijne bezoekerservaring krijgen. Daarom bekeek ik de website ook vanuit een UX-standpunt en voerde ik technische optimalisaties door.

Hierdoor was de webshop niet enkel sneller, bezoekers vonden ook gemakkelijker waarvoor ze kwamen. Bovendien waakte ik erover dat ook artikelen in het winkelmandje leggen en afrekenen heel vlot verliep. Dat hielp bij het opbouwen van klantvertrouwen tijdens elke stap van de klantreis on site en deed de conversieratio van de online shop gevoelig stijgen.

Social media campagnes voor merkbekendheid

Onbekend maakt onbemind. Daar wilde ik snel komaf mee maken. Mijn weapons of choice waren daarvoor social media ads om op korte termijn de naam “ExcluJess” bekend te maken bij een breder publiek. Daarnaast zette ik, samen met SEO-copywriter Jolien Van Daele, ook SEO in om organisch via Google meer zichtbaarheid voor ExcluJess te creëren voor geselecteerde zoekwoorden.

exclujess B2B

Een succesverhaal

Het was een cocktail die werkte voor zowel B2B- als B2C-doelgroepen. De beste graadmeter is de stijging van de verkoopcijfers. De B2B-verkoop kende een enorme groei: de ExcluJess producten liggen in meer dan 100 verkooppunten in België én daarbuiten. Daarnaast stroomden elke maand minstens 10 kwalitatieve B2B-leads binnen via de website. …Die leads volgden we volledig automatisch op via aangepaste advertenties, een specifieke landingspagina en een e-mail flow.

Om de verkoop via B2B-kanalen te verhogen, ontwikkelden we verschillende instrumenten zoals affiches en displays. We werkten interessante promo’s uit per seizoen en zorgden we voor productfiches, productvideo’s en geurstaaltjes. Hiermee ondersteunden we de retailers om ExcluJess voor te stellen aan hun klanten.

Tegelijk steeg ook het organische verkeer naar de website: een groei van maar liefst 100% op 1 jaar tijd. Met als kers op de taart dat ExcluJess op plaats 2 van de organische zoekresultaten prijkte voor het trefwoord “luxe geurkaarsen”. Net onder Rituals. Niet mis voor een merk dat een jaar eerder nog een nobele onbekende was!

luxe geurkaars google

Wil je net als ExcluJess meer leads en meer verkeer naar je webshop?