De omzet van Marie Pure groeide met 500%

Dankzij een digitale marketingstrategie op maat

Wat doe je nadat je je webshop hebt gelanceerd? Hoe breng je je online winkel naar een hoger niveau? Het waren vragen waarmee Marie Pure naar me toe kwam. Mijn antwoord: een digitale marketingstrategie op maat.

Enkele resultaten…

%

groei in omzet

volgers op Facebook

%

groei in online naamsbekendheid

De context

De webshop van Marie Pure vloeide voort uit een offline business die professioneel advies geeft over bachbloesems. In een jaar tijd groeide de webshop gestaag en kon een mooie verkoop voorleggen. De ambitie van de ondernemers achter Marie Pure reikte verder.

Ze wilden niet enkel in België de online verkoop opkrikken. Ook het buitenland lonkte. Daarvoor was meer nodig dan enkel een digitale strategie. Eerst moesten we de processen achter de webshop optimaliseren, de klantgegevens opschonen, en de producten professioneel uitwerken.

De uitdaging

De grootste uitdaging was niet enkel een digitale strategie uitwerken om zowel de visibiliteit als conversie van de webshop te verhogen. We moesten de achterliggende processen eerst aanpakken om de digitale strategie kans op slagen te geven.

Daarom ging ik verder dan louter het digitale. Ik zorgde – samen met het team van Marie Pure – ook voor:

  • vloeiende, automatische processen voor verpakking, verzending en betaling;
  • persoonlijk contact met klanten; en
  • professionele uitwerking van het productgamma.

De oplossing

STAP 1: Achterliggende processen optimaliseren

Onder andere:

  • automatisatie van shipping & packing labels
  • gepersonaliseerde brieven bij elke bestelling
  • optimalisatie van workflows voor de klantendienst door het gebruik van
  • software die herhalende handelingen elimineren
  • efficiënter inpakmateriaal

STAP 2: Productaanbod optimaliseren

Enerzijds werkten we productpakketten uit om de average order value te vergroten. Daarnaast analyseerden we de data van de online marketing campagnes om nieuwe producten te ontwikkelen op maat van het bezoekers- en klantengedrag.

STAP 3: Webshop vertalen

Samen met een team van 6 freelancers vertaalden we de website naar 6 talen. Naast Nederlands ook Frans, Engels, Duits, Italiaans en Spaans. Om dat efficiënt en snel te laten verlopen bouwden we een op maat gemaakt systeem.

STAP 4: Rebranding

Om visuele rust te brengen, gingen we aan de slag met de huisstijl van Marie Pure. Die trokken we door in de webshop, de productverpakking, de communicatiedragers enz.

STAP 5: Mobiele app

We maakten een mobiele app voor Android en iOS.

STAP 6: Online marketingcampagnes

Enkele elementen daaruit:

  • A/B-testen
  • SEO
  • Zoekmachineadvertenties (SEA)
  • Social media ads
  • e-mail marketing

Een succesverhaal

De campagne was een succes op verschillende vlakken:

Meer merkbekendheid

Het klantenbestand groeide niet enkel in België. In maar liefst 9 Europese landen kochten consumenten bachbloesems via de Marie Pure webshop. Vooral via Facebook was de awareness campagne – meer merkbekendheid genereren – succesvol. Het aantal volgers groeide van 0 tot 250.000. Een waanzinnig aantal!

Alle elementen uit de online marketing campagne samen zorgden voor een enorme boost in de bekendheid van Marie Pure in Europa. Het aantal opzoekingen van de merknaam “Marie Pure” via zoekmachines groeide met maar liefst 330%.

Meer omzet

Door de webshop flows te optimaliseren zorgden we voor een veilig en stabiel platform waar klanten met vertrouwen konden shoppen. De groeiende bekendheid van het merk en het feit dat Marie Pure synoniem stond voor professioneel advies over bachbloesems, bracht meer verkeer naar de webshop.

De nieuwe producten en productpakketten bleken eveneens een schot in de roos. In 6 jaar tijd vergrootten we de omzet via de online shop met 500%. Een bewijs dat je een online strategie niet enkel moet ondersteunen met gebruiksvriendelijkheid en klantenservice maar ook de tijd moet geven om resultaat te boeken.

    Wil je net als Marie Pure de omzet van je webshop vergroten?