Een spectaculair aantal leads
voor Moestuinweetjes
Een marketingcampagne met een klein budget maar boordevol authenticiteit
Je hoeft geen karren vol eurobiljetten te hebben om impact te maken met je marketingcampagne. Dat bewijst het succes van de awareness campagne die ik voor Moestuinweetjes bedacht
Enkele resultaten…
personen bereikt
%
Click Through Rate
%
van de leads werd klant
De context
Tom Deseyn is moestuinier in hart en nieren. Sinds 2013 teelt hij vol passie zijn eigen eten. Vol van smaak, zonder pesticiden of herbiciden. Zijn enthousiasme over z’n zelf geteelde groenten en fruit werd zo aanstekelijk dat hij vele vrienden en kennissen aan het tuinieren kreeg.
Maar zijn ambitie reikte verder. Groenten en fruit die je zelf kweekt zijn niet alleen lekkerder en gezonder, ze leggen ook minder kilometers af van tuin tot vork. Die boodschap moest iedereen horen, voelen en proeven. Kortom: Tom wil de wereld verbeteren, m² per m².
De uitdaging
Om zijn ambitie kracht bij te zetten, startten we een marketingcampagne. Met een klein budget maar boordevol authenticiteit. Het doel? “Moestuinweetjes” bekender maken bij de doelgroep die interesse had in moestuinieren maar het merk nog niet kende. Daarnaast wilden we ook meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief en gebruikers van de Moestuinweetjes app verzamelen.
De oplossing
De campagne paste in de grootschalige “SEE-THINK-DO-CARE”-strategie die ik eerder had uitgewerkt. Waar er al advertentiecampagnes en e-mail automations liepen voor de “THINK”, “DO” en “CARE”-fases, hadden we de “SEE”-fase nog niet aangeboord.
Via verschillende lead magnets en social media ads leidden we de doelgroep naar de moestuinweetjes app. Een handige gratis app om je moestuin te plannen die een melding geeft wanneer je moestuin aandacht vraagt. Een must have voor elke beginnende moestuinier.
Voor de social media ads deed ik beroep op Tom. Hij maakte een fantastische video. Geen professioneel gescripte en gemonteerde beelden. Wel rechttoe rechtaan shots van Tom in zijn natuurlijke habitat, de moestuin, aan het vertellen over z’n app.
De video was een schot in de roos. De authenticiteit van Tom en zijn boodschap verleidden velen tot het downloaden van de app en inschrijving voor de nieuwsbrief. Wie in België of Nederland woont en interesse toont in tuinieren en tuincentra, kreeg gegarandeerd de Facebook en Instagram advertenties van Moestuinweetjes te zien. In enkele kliks stond de Moestuinweetjes app geïnstalleerd op vele smartphones in België en Nederland.
Klik op de advertentie om de video te bekijken
Een succesverhaal
De campagne was een succes op verschillende vlakken:
Visibiliteit en merkbekendheid
De campagne bereikte zo’n 450.000 personen. Da’s bijna een half miljoen mensen die Moestuinweetjes leerden kennen. Van dat aantal klikte 3,5% door naar de landingspagina waar ze meer over Moestuinweetjes leerden en de mogelijkheid kregen om de app te downloaden.
Meer downloads en inschrijvingen
De campagne zorgde voor 6800 inschrijvingen en app downloads. Een gigantische groei voor de mailinglijst en de app. Via de lopende nieuwsbrieven kregen dus op korte termijn duizenden mensen regelmatig Moestuinweetjes in hun inbox.
Nog beter is dat van die nieuwe inschrijvingen en downloaders 3,5% hun weg vond naar de webshop van Moestuinweetjes. Een mooi aantal nieuwe klanten en een extra bron van inkomsten voor Tom’s online winkel.
Kosten
- Kost per lead: €0,36
- Kost per conversie: €10,5
- Zelf gemaakte video’s: €0,0