Het is iets wat vaak vergeten wordt. Heb jij wel eens een afbeelding geüpload op je website onder de naam IMG_123.jpg? Of Foto1.jpg? Vast wel.
Een tip: doe het vanaf nu niet meer. Hoe dan wel?
7 tips om je foto’s te optimaliseren voor Google
- Geef je afbeelding een omschrijvende bestandsnaam.
Bijvoorbeeld “gele-tshirt.jpg” in plaats van “afbeelding123.jpg”. Dit helpt zoekmachines begrijpen waar de afbeelding over gaat en kan uw zoekmachine rankings verbeteren.
- Laat je zoekwoord waarvoor je de pagina optimaliseert terug komen in de bestandsnaam.
Als je afbeelding en tekst op de pagina goed bij elkaar aansluiten, zal Google beter begrijpen waarover het gaat.
- Voeg een alt-tekst toe wanneer je de foto op je website plaatst.
Alt-tags beschrijven de afbeelding en het doel ervan voor zoekmachines en gebruikers die de afbeelding niet kunnen zien, zoals gebruikers met een visuele handicap. Zorg ervoor dat u relevante trefwoorden gebruikt in uw alt-tags.
- Vul de title tag in en gebruik eventueel de caption.
Dit wordt gebruikt door zoekmachines om te begrijpen waar de afbeelding over gaat. Het opnemen van relevante trefwoorden in de title-tag kan je zoekmachine rankings verbeteren.
- Gebruik een kwalitatieve foto
Zoekmachines willen gebruikers de best mogelijke gebruikerservaring geven. Eén aspect daarvan is het leveren van inhoud van hoge kwaliteit. Foto’s van hoge kwaliteit kunnen ook de betrokkenheid van gebruikers verbeteren.
- Optimaliseer je foto naar snelheid
Laad geen foto op van enkele megabytes maar comprimeer je foto zodat de website sneller laadt. Niet enkel voor Google maar zeker ook voor de gebruikerservaring op je website.
- Kies het juiste bestandstype
Gebruik JPEG voor foto’s en PNG voor afbeeldingen met een transparante achtergrond. Vermijd het gebruik van GIF’s, want die hebben vaak een grote bestandsgrootte.