De cijfers van de zevende editie van de E-commerce Barometer tonen dat de Belgische e-commerce markt in 2022 verder gegroeid is met 18% ten opzichte van 2021 tot ruim 13,8 miljard. Dit is een uniek onderzoek, omdat die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van webshops, Het aantal Belgische webshops in 2022 bleef – met 57.221 – stabiel ten opzichte van 2021 (56.642).

Vandaag maakt BeCommerce – SafeShops.be de resultaten van de nieuwe E-commerce Barometer bekend. Uitgangspunt is informatie vanuit de online handel zelf, via transactiegegevens van de webshops, aangeleverd door betaalproviders

Transactievolume stijgt tot meer dan 13 miljard euro 

In 2022 noteerden Belgische webshops meer dan 165 miljoen transacties (165.840.498), een stijging van 10% ten opzichte van 2021.  Vertaald in volume, of omzet, komt dit overeen met 13,8 miljard euro.

“De resultaten geven aan dat er meer transacties werden opgetekend dan in 2021, wat concreet betekent dat er meer verkocht werd. Het is interessant om vast te stellen dat een stijging in omzet van 18% gerealiseerd wordt door een zelfde aantal webshops” zegt Greet Dekocker, Managing Director BeCommerce. “We zien een interessante groei binnen het micro en kleine segment, dat in volume met 63% gegroeid is in vergelijking met het jaar voordien.”

Het zijn de medium en grote webshops – 3% van het totaal of 1.769 Belgische webshops – die het grootste deel van de e-commerce omzet realiseren.  Ze zijn goed voor 78% van het transactievolume of 10,7 miljard euro. Vorig jaar jaar waren ze nog goed voor 84% van het transactievolume of 9,8 miljard euro.

Doorgroei van micro segment

In het segment van de micro en kleine online shops – goed voor 97% van het totaal aantal Belgische webshops – zijn het vooral de kleine webshops die in aantal groeien met ruim 20% ten opzichte van 2021. De KMO’s doen het goed, want ook het aantal middelgrote webshops stijgt met 26%.
“Dit cijfer geeft aan dat e-commerce in België nog steeds een mooie toekomst wacht” gaat Greet Dekocker verder. “De stijging in het segment van de kleine en middelgrote webshops wijst op een doorgroei van de webshops waardoor we een steeds meer matuur Belgisch online landschap krijgen.”  

Piekmomenten 2022

Dé topdag van 2022 is Black Friday. Die dag vonden 645.195 transacties op 1 dag plaats of 448 transacties per minuut. Belgische webshops noteerden een totale omzet van 61,4 miljoen euro.  Ook op Cyber Monday werd deze trend verder gezet met een omzet van 60 miljoen euro. Een ander piekmoment is de eerste dag van de zomersolden, 1 juli, waar een omzet van 55,1 miljoen euro werd opgetekend.
Nieuwjaarsdag (17,6 miljoen €) en kerstdag (19,7 miljoen €) zijn de momenten waarop consumenten in 2022 het minst online shopten. 

Nederland koploper

Buitenlandse online shoppers blijven hun weg naar Belgische webshops vinden. Met 20% blijft het transactievolume dat uit het buitenland komt stabiel (2021: 21%).  Het zijn vooral Nederlanders (36,5%) gevolgd door Franse shoppers ( 26,5%) die het meest bij Belgische webshops kopen. 

Ook online shoppers uit het Verenigd Koninkrijk vinden stilaan opnieuw hun weg naar België. Het aantal transacties vanuit het VK is meer dan verdubbeld.  

Dit is positief nieuws, aldus Greet Dekocker: “We weten dat de Belgische consument nog steeds graag buiten België, maar binnen Europa koopt. Daarnaast zien we wel een tegengestelde beweging, namelijk meer volume dat bij Belgische webshops wordt gegenereerd door buitenlandse consumenten. Dit zien we ook in de daling van  onze negatieve handelsbalans de laatste vijf jaar”.

Diensten zetten groeibeweging verder 

Uit de E-commerce Barometer blijkt dat het segment ‘diensten’ aangeboden door Belgische webshops in 2022 het grootste aandeel vertegenwoordigt zowel wat betreft omzet (51,9%) als in volume, maar niet in aantal transacties (44,6%)

De resultaten van de Market Monitor van het eerste kwartaal 2023 geven een zelfde trend weer. De uitgaven binnen e-commerce in het eerste kwartaal stijgen met 9% ten opzichte van 2022 naar 4 miljard euro. 52% daarvan ging naar diensten. 

Het aantal online shoppers bleef met 7,2 miljoen stabiel. Samen waren ze goed voor 42,5 miljoen online aankopen die een waarde van 4 miljard euro vertegenwoordigen. 

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, noteert de Market Monitor een daling in volume voor een aantal productgroepen met als grootste Huis & tuin (-22,8%), kledij (-14%) en schoenen en accessoires (-13,8%). In de categorie ‘diensten’ zoals tickets voor attracties en events, media en ontspanning en pakketreizen werd in de eerste maanden van 2023 meer gekocht dan vorig jaar.  

“We stellen vast dat de groeibeweging zich vooral voordoet binnen de dienstensector. De klassieke ‘toppers’ zoals tickets en reizen blijven het goed doen, maar ook telecom en verzekeringen worden steeds meer online gekocht” zegt Greet Dekocker. “Opmerkelijk is ook de stijging van het aantal online aankopen voor openbaar vervoer. Dat zou verklaard kunnen worden door de hoge energieprijzen in het begin van dit jaar.”   

Door de data van de E-commerce Barometer en de Market Monitor naast elkaar te leggen, krijgt BeCommerce – SafeShops.be een volledig beeld van het Belgische online landschap. De E-commerce Barometer richt zich op wat en hoeveel Belgische webshops verkopen. De Market Monitor geeft inzichten in wat de Belgische consument koopt.  

“Dankzij deze inzichten hebben wij – voor het eerst – een totaalplaatje van het Belgische online landshap. Als sectorvereniging biedt ons dat bijzonder interessante informatie zowel voor Belgische online ondernemers als voor de Belgische online shopper. Er zit nog heel veel potentieel in de Belgische e-commerce en daar willen wij ons volop voor inzetten. We zien daardoor ook dat onze negatieve handelsbalans sinds vijf jaar enorm is gedaald ”, besluit Greet Dekocker.    

Download hier de studie