Wekelijks krijg ik mailtjes met de vraag om een link te plaatsen op één van m’n websites. De mailtjes zijn soms wel grappig om te lezen, je ziet vaak dat het van een marketingbureau komt, die 1 keer een mailtje heeft opgesteld en dit dan gebruikt voor al z’n klanten. Soms wel goed, soms iets minder. Omdat ik zoveel aanvragen krijg, kan ik uiteraard niet met elke mail iets doen.
Eén mailtje viel me wel erg op, negatief dan.
Geachte heer/mevrouw,
Een tijdje geleden hebben wij een linkruil gedaan.
Wij hebben uw link geplaatst op:http://…
Helaas kunnen wij onze link niet vinden op jullie website, misschien kunnen jullie deze er alsnog opzetten?
Titel: xyz
URL: http://…Ik hoor graag van u!
Met vriendelijke groet,
Femke
Wat is hier mis mee en wat kan er beter?
- De aanspreektitel
Zoek op z’n minst even op of je naar een vrouw of man mailt en gebruik het liefst ook de naam. - Wees eerlijk
Wij hebben helemaal geen linkruil gedaan, ik heb nooit eerder contact gehad met deze vrouw. Dit zorgt ervoor dat dit mailtje rechtstreeks in de prullenbak terecht komt. (na eerst gekopieerd te hebben voor mijn blog :-)) - Neem je tijd
Als je dergelijke linkruil wilt doen, neem dan je tijd om de website uit te spitten zodat je een verhaal in je mailtje kan stoppen. Zoek ook wat info op over de persoon die achter de website zit. Dit kan helpen dit om een goede mail op te stellen. - Wat zit er in voor mij?
Als je wekelijks of soms dagelijks linkmails krijgt, dan is het voor ontvanger leuk om te lezen wat er “te verdienen valt”. En dan bedoel ik niet in geldwaarde. Je kan bijvoorbeeld een leuk artikel meesturen, een gratis ebook, misschien zelfs een staal van een product. Wees creatief!
Hoe je het dus vooral niet doet? Doen alsof we een overeenkomst hadden en dan een beschuldiging sturen omdat je de afspraak niet nakomt. Bij mij werkt het niet. Bij jullie?