Een tijdje terug werd ik gevraagd om mijn mening te geven over SEO in 2021. Graag deel ik ook even mijn mening met jullie! Want nee, SEO is niet dood. Het wordt uiteraard wel op een andere manier benaderd als enkele jaren geleden. Het is veel meer geworden.

Gebruikerservaring

Google heeft al een tipje van de sluier opgelicht over wat er aan komt in 2021. De ervaring van de gebruiker zal nog nog belangrijker worden. Hoewel de gebruikerservaring in het algemeen reeds een belangrijke factor is (denk maar aan een snelle website of een mobielvriendelijke website) gaat Google een aantal extra factoren in rekening brengen. Dit onder andere de snelheid waarmee een gebruiker een eerste interactie kan uitvoeren op de desbetreffende pagina.

Voice search

Los van wat Google zelf al heeft aangekondigd heeft denk ik persoonlijk dat voice search in 2021 echt wel heel belangrijk wordt. We zijn al een aantal jaren in die richting aan het evolueren, maar je ziet toch dat meer en meer mensen een smart speaker in huis hebben. Ook kinderen en jongeren gaan er in no-time mee aan de slag. Dit wordt voor hen de standaard.

Kijk maar naar het gedrag van jongeren. Terwijl wij vroeger met elkaar sms’ten, gaan zij veel sneller spraakberichtjes naar elkaar versturen.

Voice search verlangt een andere aanpak qua SEO dan de klassieke manier van optimalisatie en on-page SEO. Voice searches zijn langer en ze zijn meer natuurlijk. Het is geen samenraapsel meer van woorden.

Bijvoorbeeld “sneakers kopen” versus “waar kan ik sneakers kopen?”

Tegelijkertijd zien we dat Google evolueert naar een andere manier van weergeven van de zoekresultaten. Ons organisch verkeer daalt omdat Google meteen het antwoord toont of – hier is voice search weer – voorleest, zonder dat de gebruiker nog verschillende zoekresultaten moet overlopen en moet doorklikken naar de website. Door gebruik van voice search is de gebruiker specifieker en krijgen we dus meer ‘zero-click’ resultaten.

Mobielvriendelijke websites

Om af te sluiten… wat nu al belangrijk is en wat alleen maar belangrijker wordt: een mobielvriendelijke website en het gebruik van video. 

Dat websites mobielvriendelijk moeten zijn is natuurlijk niet nieuw, maar helaas hinken heel wat bedrijven nog achterop. Onverstaanbaar eigenlijk.

Hetzelfde is het geval met video. Ook video wordt door Google meer en meer opgenomen in de zoekresultaten zelf, in deze zero-click wereld, ze komen zelfs boven de klassieke zoekresultaten te staan. Dus wie daar nog niet mee aan de slag is gegaan: het is hoog tijd.

Wat denk jij wat er in 2021 aan komt op vlak van SEO?

Laat gerust een berichtje na in de comments.

Het artikel waarvoor ik werd geïnterviewd kan je hier terug vinden. Ik geef er mijn mening samen met enkele andere SEO experts.