Zalando, bekend om een verlieslatende webshop te zijn. En ja, ook ik zit daar voor iets tussen. Sorry Zalando 😉
Ik was op zoek naar een kleedje, en waar heb je de meeste kleedjes op 1 website? Inderdaad, Zalando! Ik zocht, zocht, zocht,… en vond eindelijk hét kleedje waar ik naar op zoek was. Meteen besteld, samen met nog wat andere dingen waarvan ik dacht dat het misschien wel iets zou zijn (waarom ook niet, je mag toch terug sturen, gratis).
Ik bestelde tijdens de middag en wat gebeurt er? De hele namiddag zie ik overal ‘mijn’ kleedje. Op Facebook en websites met Google Ads.
Hé Zalando, als ik iets gekocht heb, dan wil ik niet dat je me nog achtervolgt en al zeker niet met dat ene kleedje die ik zo graag wil! Nu wil ik het echt nog liever en liefst zo snel mogelijk.
Ervaring leert me dat je meestal een (dikke) week moet wachten op je bestelling bij Zalando, dus omdat ik mijn kleedje zo graag wil, besluit ik diezelfde dag nog naar de winkel van Mexx te gaan. Helaas, kleedje uitverkocht. Ik kom terug thuis en ga op zoek naar de website van Mexx, zouden ze een webshop hebben? Ja! Daar is mijn kleedje, in de juiste maat dan nog wel. Even checken hoe ze verzenden: 2 werkdagen, aanvaardbaar / gratis retourneren: nog beter. Ok, ik bestel!
Intussen zie ik nog altijd reclame van mijn kleedje door Zalando. Het irriteert me mateloos!
2 dagen later, mijn pakje Mexx wordt geleverd. Mooi zo, het kleedje is van mij 🙂 byebye Zalando!
Hoewel ik nog steeds reclame zie van mijn kleedje, stoor ik me er minder aan. Ik heb wat ik wil. Maar Zalando, aub, sleutel eens aan jullie remarketing campagne, want op deze manier werkt het niet!
6 dagen later, daar is mijn pakje van Zalando… Even de doos open maken, retour ticket printen en naar de post!
Zalando, ik weet zeker dat er nog vrouwen zijn die op deze manier denken. Dus tijd om er iets aan de doen:
- Advertentiecampagne bijsturen
- Sneller leveren!
Precies wat ik bedoel met het Zalando Effect (url onder mijn naam).
De klant wordt teveel verwend………
Probeer daar als webwinkelier die er wèl van moet leven maar eens tegenaan te boksen.
Anyway, ik word gestalkt door een paar schoenen die ik maanden geleden bestelde. Inderdaad niet slim om zo je advertentie budget te verspillen.
Dat klopt inderdaad, als consument worden we verwend… maar gaat het blijven duren?
Ik vind niet dat je elk product op internet moet kunnen retourneren, maar kledij is hierin wel een moeilijke. Ik koop nooit kledij op internet als ik het niet gratis kan terug sturen. Een boek, cd of iets wat je niet moet “passen” stuur ik nooit terug.
Ik vind het op zich logisch dat je kledij terug mag sturen heb vaak genoeg gehad dat de kleding en met name schoenen er behoorlijk anders uitzagen dan op de foto en met passen is het natuurlijk altijd moeilijk 🙂 Nu moet ik ook zeggen dat als de schoenen niet goed zaten ik vaak te lui was om ze weer terug te zenden haha. Leuke aan Zalando vind ik wel dat je vaak ook gebruik kan maken van codes, moet toch zeggen dat me dat vaak weer over de streep trekt. Heeft me in ieder geval ooit aangezet tot online te veel geld uitgeven! 😉
Van die banners die me achtervolgen, daar word ik ook wel gek van ja! Soms zie ik een week later nog steeds dezelfde schoenen voorbij komen…
Nog meer redenen om niet bij Zalando te bestellen…
http://youtu.be/qLIolAhkVG0